rw

rw

Monday, April 16, 2007

Bicara buat aj. (telah ditulis untuk ruangan komen abdullahjones.blogspot, 16/04/07)

aj,

memang kawan tahu awak memang reti menulisnya

awak memang reti menyampaikan detik-detik masa awak berjumpa dengan kawan awak itu,

sebab itu orang lain kata ianya menyentuh perasaan, menyentuh hati,

kalaupun awak buang ayat-ayat pertama dan ayat-ayat terakhir yang mengaborkan kawan awak dah tak ada itupun, kawan tahu ianya masih jadi tulisan yang kuat untuk menyentuh perasaan.


Aj, orang kita, bangsa kita, adalah bangsa yang perasaannya hypersensitive. Tak boleh langsung membaca tulisan, mendengar cakap, mendengar kata-kata atau lagupun yang boleh mengusik perasaan. Perasaan dia mudah terguris, hiba, merajuk, masam, suka, marah dan macam-macam lagi.

Sebab itu kawan tahu awak ramai peminat, sebab awak reti mencuit perasaan, tulisan awak boleh membawa orang yang membaca rasa sedih, hiba, marah, ketawa kalau tidakpun tersengeh.

Biarlah orang lain nak kata apa dengan apa yang kawan sebut ni, sebab satu benda lagi yang bangsa kita sibuk, atau risau sangat ialah takut 'orang lain kata apa'. Sudahnya habis semua benda duduk fikir 'apa orang lain akan kata' dan jadi tak berani nak buat dan cakap.Dan kawan juga tahu awak ada keberanian itu.

Dan kawan tahu awak dan kawan-kawan lain juga tahu kita jenis payah nak memuji orang, kalau bercakap pun tak reti nak memuji, kalau menulispun tak reti nak memuji.

Habis kuatpun kalau masa di sekolah dulu, kalau keputusan periksa dah dapat baikpun, cikgu hanya tulis, 'Baik', atau 'memuaskan' dan kalau tak berapa baik, dia tulis 'usaha lagi'. Itulah beberapa patah perkataan yang cikgu tulis.

Kawan rasa kalau di tempat awak tu, tempat orang putih, berjela-jela dia menulisnya yang 'awak sangat pandai, sangat kuat usaha, sangat luas pandangan dan boleh menampilkan bakat yang luar biasa dan boleh membantu rakan-rakan lain untuk berjaya, seorang yang kelakar dan tegas' dan macam-macam lagi yang cikgu orang putih itu tulis untuk menerangkan yang keputusan periksa awak itu baik.

Jadi kawan sekadar nak memaklumkan saja dalam keterangan yang agak panjang di tempat awak ini, kekuatan yang awak ada. Itu saja yang kawan nak sebut.

Al Fatihah dari cerita awak itu.

uipts.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...